|
Różnorodność świata to wielki skarb
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6398 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. V.
TEMAT : RÓŻNORODNOŚĆ ŚWIATA TO WIELKI SKARB.
Cele Uczeń : • Potrafi określić treść i adresata wypowiedzi podmiotu lirycznego • Objaśnia funkcję epitetu lirycznego • Objaśnia funkcję epitetów w wierszu • Wyjaśnia znaczenie przenośni • Docenia urodę i różnorodność świata przyrody
Metody : • Pogadanka • Praca z tekstem
Tok lekcji :
1. Przybliżenie uczniom sylwetki poety ks. Jana Twardowskiego: • Urodzony w 1916 r. w Warszawie • Studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim • W czasie wojny był żołnierzem AK • Brał udział w Powstaniu Warszawskim • Po wojnie wstąpił do seminarium duchownego • Jest poetą, pisze także dla dzieci
Jeden z wierszy ks. Twardowskiego zaczyna się od słów : “ Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka gdyby wszyscy byli silni jak konie [...] gdyby każdy miał to samo...” Jak sądzicie , co by się wówczas stało ? Jak wyglądałby świat ? 2. A teraz wyobraźcie sobie , że wszystkie ptaki mają takie same upierzenie, każda trawka wygląda identycznie , wszystkie rośliny kwitną w taki sam sposób , a ludzie nie różnią od siebie ani wyglądem , ani charakterem. Jaki wówczas byłby świat ? Podajcie określenia , skojarzenia, które przychodzą wam do głowy. Zapisanie podanych określeń na tablicy, np.: smutny nieciekawy nudny monotonny jednobarwny jednostajny 3. Odczytanie wiersza Czy wiersz pasuje do określeń , które wymieniliście ? Czy to dobrze ? Zapisanie tematu :
RÓŻNORODNOŚĆ ŚWIATA TO WIELKI SKARB.
4. Analiza wiersza • Komu i za co dziękuje w wierszu osoba mówiąca ? Zapis najciekawszych wypowiedzi , np.: W wierszu pt:” Podziękowanie” osoba mówiąca wyraża wdzięczność Bogu za piękno świata , za różnorodność oraz bogactwo kształtów i kolorów w przyrodzie. • Jak poecie udało się osiągnąć wrażenie różnorodności i bogactwa opisywanego świata ? Jakie środki stylistyczne zastosował ? Uczniowie z pewnością wskażą liczne epitety. Jeżeli nie rozpoznają przenośni, należy ją wskazać i rozszyfrować. • A co podmiot liryczny mówi o ludziach ? c.d. notatki : Ludzie są także cząstką przyrody. Dlatego musimy przyjmować ich takimi , jakimi są. • Wyjaśnienie znaczenia słowa “tolerancja”. • Podsumowanie lekcji – krzyżówka ( zał.1) • Ocena pracy uczniów • Praca domowa Czy jestem tolerancyjny ? ( wypowiedź kilkuzdaniowa )
Opracowała Elżbieta Anna Chmielewska
Zał.1 KRZYŻÓWKA 1. Nazwisko autora wiersza 2. W wierszu są łaciate 3. Mają grube dzioby 4. W poezji – określenie rzeczownika 5. Niecodzienne zestawienie słów 6. Są oliwkowozielone 7. Poeta w 1945 r. Wstąpił do .................... duchownego 8. Nie wszystko jest białe albo ................... 9. Imię ks. Twardowskiego 10. Miejsce urodzenia poety
Hasło: TOLERANCJA |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|